Engedjük a gyerekeket fejlődni!
Érdekességek - Egy Stanfordban készült tanulmány szerint egészséges, ha engedjük, hogy a gyerekek maguk is tapasztalnak és tanulnak. Cikkünkben ezt járjuk körül.

A legtöbb szülő elgondolkodott már azon, hogy mennyire avatkozzon bele gyermeke kisebb nehézségeibe. Hiszen előfordulhat, hogy például az első néhány alkalommal meg kell küzdenie a cipőfűző bekötésével vagy a pótkerék nélküli biciklizéssel. Ilyenkor a szülőben - szerencsés esetben - felmerül az ösztön, hogy a kicsik segítségére siessen, és elsimítsa a problémát, de az is, hogy engedje szembenézni a feladattal, hogy így tanuljon. Ez egy teljesen normális és elterjedt dilemma; amit viszont kevesebben tudhatnak, hogy van rá tudományos válasz is.
Egy 2021-es, a Stanfordi Egyetem kutatói által a Journal of Family Psychology folyóiratban publikált tanulmány szerint ugyanis a túl sok segítség hátrányos a gyerekeknek. Megnehezíti azt, hogy feldolgozzák és - korukhoz illően - kontrollálják a viselkedésüket és az érzéseiket. Azok a gyerekek, akiknek folyamatosan elmagyarázták, hogy mit és hogyan tegyenek, nehezebben szabályozták az érzelmeiket és kevésbé voltak türelmesek. Ezen felül, nehezen tudtak dönteni, választani és koncentrálni is. Ezek a problémák pedig hosszú távon késleltetik különböző készségek fejlődését, mint például az önuralom, a problémamegoldás vagy a döntéshozatal.
Természetesen, a kicsik igénylik a figyelmet és nem szabad őket magukra hagyni sem. Egy alapvető egyensúly felállítására van szükség, ahol folyamatosan ott vagyunk nekik, ha szükséges (és erről biztosítjuk is őket), de bátorítjuk őket a felfedezésre és az önálló tanulásra. Kortól függően ezek különböző léptékűek lehetnek; elvégre egy kamaszra nagyobb jelentőségű döntéseket is rá kell bíznunk, mint hogy aznap ő válassza ki a zokniját. Az viszont biztos, hogy sem a “helikopter-jellegű”, sem pedig a teljesen magára hagyó nevelési stílus nem vezet jó eredményre. Ha egy biztonságos alap mellett engedjük meg gyermekünknek a szárnybontogatást, de megragadjuk az alkalmakat a tanításra is (pl. miért éppen akkor van alvásidő, amikor, vagy miért kell megírni a házi feladatot), akkor rengeteget segítünk a fejlődésükben.
Forrás: https://iiisleep.com/when-should-parents-step-back-guidance-from-a-stanford-led-study/

Tanítsuk a stresszkezelést a gyerekeknek, hogy ne váljon belőlük ideges, kiégett felnőtt!
